Josefe, co
je s tebou? Celé dny skoro nepromluvíš, většinu času trávíš prací, jako
bys před něčím utíkal, posteskne si Maria.
To se ti
jenom zdá, chlácholí ji muž,,, Nemohu ti přece říci, přesvědčuje sám sebe v duchu,
že od okamžiku, kdy jsem uvěřil Andělu Páně, je strach mým každodenním
společníkem…Narodí se nám dítě, které jsem nezplodil, ale přesto mu budu otcem.
Budu otcem Božímu Synu, já, obyčejný tesař. Co za budoucnost mu nabídnu? Jak ho
zabezpečím? Budu ho vůbec umět vychovat? Jak se vlastně vychovává Boží Syn? Už
to není vůbec legrace chodit s tebou na trh, zlobí se žertem Maria.
Odkládá košík s ovocem na stůl a ztěžka dosedá…Je tě všude plno, obhlíží
svoje objemné břicho. Ták, hrát vy sis chtěl, směje se, když vidí a cítí jak se
ji na pravé straně břicha vyboulil obrys nožičky. Zatlačí ji a po chvíli se
objevuje zase kousek vedle. Takhle bychom e mohli honit donekonečna, a to
nejde. Čeká nás, můj milý dlouhá cesta a při tobě musíš být v bříšku klidný,
rozumíš?
DALEKO DO
MĚSTA DAVIDOVA
Jaká dlouhá
cesta? Ptá se nechápavě Josef, který stojí už nějakou chvíli v místnosti a
tiše sleduje Mariin monolog…
Dnes dávali
na trhu ve známost nařízení císaře Augusta, aby se v celé říši provedlo sčítání
lidu… Všichni musí jít do svého rodného města, aby se dali zapsat. Milý Josefe,
musíme do Judska, do Davidova města, abychom se tam zapsali i my.
To nepřichází
v úvahu. V tvém stavu cestovat takovou dálku je nemožné. Vždyť už se
blíží čas porodu. Co když to na tebe přijde po cestě někde v pustině?
Cloumá Josefem spravedlivý hněv. Neboj se všechno dobře dopadne, uvidíš. My
jsme silní , my to zvládneme, slíbila Maria. Josef však jakoby ji ani neslyšel,
pln obav chodí po místnosti sem a tam. Ovšem když se do Betléma nedostavíme,
mohlo by být zle. Celou tu cestu ale Maria na oslu nemůže zvládnout. Kdyby aspoň
byla nějaká kára nebo vůz, aby cestovala pohodlněji, uvažuje. Marie, běž si odpočinout,
já zkusím obejít Nazaret a obstarat povoz.
Nečekej na mě, líbá ji na čelo a mizí ve tmě. Domů se Josef vrátil před
půlnocí. Z toho, jak ztěžka usedl, Maria pochopila, že pořídil. Ti který
by mu půjčily jsou na tom hůř než my – sami by potřebovali. A ti, kteří žijí v blahobytu,
zase nepůjčí…
OBYČEJNÝ
CHLÉV?
Cesta byla
dlouhá a vyčerpávající. Josef bedlivě sledoval, každý krok osla i sebemenší
Mariin pohyb. Neuniklo mu, jak je bledá a unavená. Dopadne všechno dobře? Bože,
vyvolil sis mne pro tento těžký úkol. Tak málo rozumím tvým plánům, ale věřím
ti. Neopusť Nás. Modlil se tiše v těžkých
chvílích. O Boží pomoc v duchu prosila i Maria. Cítila, že se její hodina
blíží. Záda ji bolela k nesnesení a nohy natékaly. Konečně. Jsme před
branami, Betlém, oddechla si v duchu. Že je tady ale rušno, tolik národa.
Nebudeme se nikde zdržovat, rychle najdeme nějaké útulné místo, kde si konečně
odpočinete tedy vlastně odpočinete. Snažil se vtipkovat Josef. Maria se silou
vůle pousmála. Musím být klidná, hlavně nedát na sobě nic znát, abych Josefa
ještě víc nevystrašila, přesvědčovala samu sebe.Žádné volné lůžko nemáme, běžte
si hledat nocleh někde jinde. Slyšeli mnohokrát. To je nápad, chtějí někde
hlavu složit, copak nevíte, že je sčítání a Betlém je narván až po strop?
Hartusil hospodský, který u ten den odbýval mnoho pocestných. Uviděl však, že
žena postávající za mužem, který se dobýval do hostince, je v radostném očekávání.
Možná by se našlo místo ve chlévě. Zve nakonec oba pocestné dál. Mezi dobytkem,
volem, kravkou, oslátkem – nakonec skutečně najde mladá dvojice své útočiště.
Celý Betlém i jeden zapomenutý chlév se
ponoří do tmy noci. Do posvátné noci, ve které se Marii narodí Boží syn.
Dostane jméno Emanuel. TO znamená „Bůh s námi“. Přijde ke všem i těm neposlednějším
– a už je nikdy neopustí.
V NAZARETU
SE OTEVŘEL ADVENT DO LIDSKÝCH DĚJIN.
Stojíme na
kopci nad městem, možná nedaleko od místa, kde se odehrával známý příběh z Lukášova
evangelia. A vedli jej až na sráz vrchu, na kterém bylo jejich město postaveno,
aby ho srazili dolů. Hluboko pod námi je dnes veliké a krásné město Nazaret, v překladu
to ne náhodou znamená květ. A uprostřed něj se jako obrovský klenot tyčí chrám
Zvěstování. Postavený je nad místem, kde se před dvěma tisíci let otevřel advent
ne jednoho jediného roku, ale celých lidských dějin.
Tehdy to
bylo maličké, nevýznamné místo, kde si lidé k bydlení přizpůsobovali jeskyně.
Původně antická usedlost, kde se svými blízkými žila Panna Maria, už byla dávno
zničena. Ale její jeskynní část naštěstí zůstala do dnešních dnů. Tohle místo
je opravdu autentické, říká náš průvodce P. Martin Mojžíš. V Nazaretě po
staletí žila malá židovsko křesťanská komunita, nazaréni. Říkali si bratři
páně. Jejich první hlavou byl údajně apoštol Juda Tadeáš. Poznatky, o kterých
hovořila církevní tradice, nedávno prokázali i archeologové – nalezli řadu
pozoruhodných věcí. Nazaréni místa Mariina a později Ježíšova mladí pečlivě
střežili a v prvním příhodném okamžiku zde vybudovali kostelík, mnohokrát
potom přestavěný.
TADY SE
SLOVO STALO TĚLE
Chudičké
Mariino obydli kontrastuje s velikostí baziliky. Na malém oltáři uprostřed
Jeskynní místnosti je od roku 1600 nápis : verbum čáro hic faktum est – tady se slovo stalo tělem. Poutníci si
navzájem sdělují své dojmy, jak silné okamžiky právě zde zažili. Pro mnohé to
je snad nejsilnější zážitek v celé svaté zemi. Po turistickém mumraji v přelidněných
ulicích i chrámech starého Jeruzaléma, Betléma, Haify i dalších míst najednou
tichý mír, šeptá Václav, jeden z poutníků, před vraty chrámu. Pravdou je,
že uvnitř se skutečně nikdo netlačí, nepobíhá, nemluví. Platí tu přísně ticho,
i noční bohoslužba pro skupinu Francouzů je sloužena jen polohlasně. Z mnoha
zlaných míst je průhledy vidět do jeskyně, všude klečí či sedí meditující
skupiny.
Poselství adventu
lze shrnout do několika slov:
Čekání
Přijde,
Přišel,
Přichází -
- Bůh, který nás miluje.
Spasitel
a zachránce lidí, Ježíš Kristus, se na konci časů definitivně zjeví „ke spáse
těm, kdo ho očekávají“ (Žid 9,28). Očekávání budoucnosti pro nás tedy nemusí
být zdrojem strachu a úzkosti, ani kdyby nás potkaly sebetěžší okamžiky. Vždyť:
„naše budoucnost je v Božích rukou!“ (srv. Žl 31,6).
Kristus
na svět již přišel. Sdílel náš život a zvěstoval, že člověk může být zrozen k
naplněnému životu bez konce. Smrtí na kříži a zmrtvých-vstáním nám k němu
otevřel cestu. „On.
ačkoliv
bohatý, stal se pro vás chudým, abyste vy zbohatli z jeho chudoby“ (2 Kor 8,9).
Kristus
přichází i do našich životů. Můžeme se s ním setkávat již nyní. Skrze víru,
modlitbu, četbu Bible, život ve společenství církve a skrze svátosti. Můžeme od
něj čerpat inspiraci a sílu pro náš život. V každém člověku mu navíc můžeme i
sloužit (srv. Mt 25,40n). „Já jsem s vámi po všechny dny...“ (Mt 28,20).
Datum a obsah Vánoc
Co vlastně křesťané o Vánocích slaví
"Říká
se, že Vánoce jsou původně pohanské svátky a církev si je jenom přivlastnila.
Co je na tom pravdy?"
Toto
tvrzení je opravdu dost časté, vyskytovalo se také ve většině ateistických
příruček.
Důvod je celkem pochopitelný. Tomu, kdo nežije v křesťanské víře, téměř nebo
zcela uniká, co vlastně křesťané o Vánocích slaví.
Stromeček, dávání dárků o určitém datu, případně speciální jídlo (u nás smažený
kapr) jsou prvky, které najdeme i v pohanství. Jenže křesťan o Vánocích neslaví
nic z toho (i když si stromeček ozdobí, dárky rozdá a kapra usmaží, případně se
podívá, zda mu rozkvetla barborka), ale slaví dar narození Ježíše, pravého
člověka a pravého Syna Božího, slaví tajemství vtělení. A to nemůže slavit ani
pohan, ani třeba Svědek Jehovův, protože takto Ježíše Krista jedni ani druzí
nechápou a nevyznávají.
Jak je určeno datum, kdy se vánoce
slaví?
Jinou věcí je datum, kdy se vánoce slaví. Ač je Ježíš historickou postavou,
přesné datum jeho narození nemůžeme zjistit.
Nicméně Ježíšovo narození, čili příchod Božího Syna na svět, se začalo slavit
poměrně brzy, v prvé čtvrtině 4. století o tom máme už bezpečné zprávy. Na
křesťanském východě se začalo s oslavou 6. ledna. To bylo datum jednoho
pohanského svátku v Alexandrii: "Narození Božského eonu". Na křesťanském
západě (v Římě) se slavilo 25. prosince a to bylo zase datum starého pohanského
svátku "Narození věčného slunce".
Západ i východ se o tato data slavení navzájem "obohatil", v západní
(latinské) církvi se pak obsahem svátku 25. prosince stalo výrazně slavení
Ježíšova vtělení a 6. ledna jeho zjevení se lidem (Epifanie). Pozdě po řadu
století překryla tento obsah svátku úcta ke svatým třem králům (počet tří byl
odvozen od tří královských darů, kteří mágové Ježíšovi přinesli).
Shrnuto: obsah Vánoc je křesťanský, datum bylo zřejmě zvoleno jako
"překrytí" pohanského svátku. Vánoční zvyky mají původ pohanský i
křesťanský a pro pochopení křesťanského obsahu Vánoc nemají vcelku význam. Smyl
Vánoc je vyjádřen v evangeliích (část Bible) a v liturgii (církevní obřady).
Vánoce znamenají setkání s láskou
S láskou Boží, která v dítěti Ježíši přišla na svět.
S láskou, která je nabízena celému lidstvu, která se ale ani jedinému člověku
nevnucuje.
S láskou, která otevírá dveře víry, ale nemá žádné donucovací prostředky,
kterými by zlé lidi donutila jednat dobře.
Ježíš se narodil také pro tebe
Ježíš se narodil také pro tebe - ať jsi kdokoliv.
Starý či mladý, šťastný nebo nešťastný, úspěšný nebo neúspěšný.
Narodil se pro tebe a k tobě chce také přijít.
Chce přijít, aby ti ukázal naději, která nezávisí na tvých schopnostech,
výhrách či prohrách.
Chce přijít, aby ti otevřel cestu k bohatství, které není závislé na tvých úspěších,
ani na míře inflace.
Chce přijít, aby ti ukázal že ti může být odpuštěno a že i ty můžeš dojít
naplněného života...
Vánoční
svátky nejsou dnes jen svátky klidu a pokoje, ale i dobou zběsilého nakupování
dárků. Češi utratili před vánoci desítky miliard korun. Přestože se vánoce pro
řadu lidí staly konzumním svátkem, stále ještě jsou takoví, kteří upřednostňují
jejich jiný rozměr. Pro ty přichází do České republiky Betlémské světlo.
Hektický předvánoční shon kritizuje například biskup Václav Malý:
"Z předvánoční doby se stala jenom doba nákupů, shánění, velikého neklidu.
Advent, doba přípravy na vánoce, se jakoby úplně vytratil. Místo třetí a čtvrtá
neděle adventní dneska se říká stříbrná a zlatá a všechno to tedy směřuje jenom
k takové rovnici zisk a co za to, místo aby to mělo obsah, jak se duchovně
připravíme na to Světlo, které je nejenom mimo nás, ale také by mělo nějakým
způsobem zaznít a zazářit v nás."
Pravý rozměr Vánoc může podpořit i přivezené Betlémské světlo. Co vlastně
Betlémské světlo symbolizuje? O tom více Václav Malý:
"Symbolizuje především postavu Ježíše Krista, který se narodil v městě
Betlémě. Ježíš Kristus je pro křesťany tou zásadní osobností, od níž odvíjí
svůj vztah k Bohu, svůj pohled a své postoje vůči světu, vůči sobě navzájem i
vůči druhým lidem. Ježíš je také na různých místech Písma svatého nazýván
Světlem, tudíž o vánočních svátcích, kdy si připomínáme narození Ježíše Krista,
je to v posledních letech spojeno také s tímto pěkným zvykem, že se z Betléma
rozváží světlo do celého světa."
Myšlenka šířit Betlémské světlo vznikla v roce 1986 ve studiu hornorakouského
ORF v Linci. V Česku se tento novodobý vánoční zvyk šíří od prosince 1989.
První světlo přivezli do revolučního Československa čeští exiloví skauti z
Rakouska.
Plamínek zažehnutý v místě narození Ježíše Krista a nazvaný Světlo přátelství
putuje ve speciálním bezpečnostním obalu letecky z Izraele do Lince, odkud se
předává do 25 zemí světa a také institucím, například Evropskému parlamentu
nebo OSN. Do Česka přiváží Betlémské světlo spolu s junáky a skauty Český
rozhlas.
O cestě Betlémského světla do Česka přináší podrobnosti René Zavoral z Českého
rozhlasu: "Pracovníci budějovického rozhlasu byli v rakouském Linci. Tam
světlo přebrali a dovezli ho autem v takové speciální a hodně chráněné dřevěné
lucerničce, aby nedošlo k zhasnutí světla. Tak ho dopravili do Prahy a my jsme
stejnou cestou pomocí aut přivezli světlo do katedrály svatého Víta."
Václav Malý dále říká: "Myslím si, že je to pěkný symbol a co je zajímavé,
že na tento symbol slyší a vnímají ho nejen lidé, kteří jsou těsně spojeni s
nějakou křesťanskou církví, ale víceméně i lidé, kteří jsou nevěřící nebo kteří
stojí mimo křesťanské církve."
SMYSL VÁNOC…
Kdysi za jednoho mrazivého Štědrého večera seděl
zamyšleně muž u krbu, ve kterém plápolal oheň, a přemítal o významu Vánoc.
"Pro Boha nemá cenu, aby se stal člověkem," uvažoval. "Proč by
všemohoucí Bůh měl trávit svůj drahocenný čas s někým jako jsme my? A i kdyby,
proč by se chtěl narodit zrovna ve stáji? Ani nápad! Celá ta věc je nesmysl.
Kdyby Bůh opravdu chtěl sestoupit na zem, určitě by si našel jiný způsob."
Náhle muže vyrušil z úvah divný zvuk přicházející zvenku. Přiskočil k oknu a
opřel se o rám. Venku uviděl houf sněžných hus, které divoce mávaly křidly a
zoufale se plácaly v hlubokém sněhu. Byly jako omámené a pomatené. Zřejmě z
vyčerpání odpadly od většího hejna směřujícího do teplejších krajin.
Muži jich bylo líto, a tak se zachumlal do teplého oblečení a vyšel ven.
Pokusil se zahnat roztřesené husy do teplé garáže, ale čím víc se snažil, tím
víc ptáci zmatkovali. "Kdyby tak věděli, že je chci zachránit,"
pomyslel si muž. "Jak je mám přesvědčit, že to myslím pro jejich
dobro?"
Tu ho napadlo: "Kdybych se aspoň na chvilku stal taky sněžnou husou a mohl
s nimi mluvit jejich řečí, pak by mě pochopily."
V náhlém osvícení si vzpomněl, že je Štědrý večer, a široce se usmál. Vánoční
příběh se mu už nezdál nesmyslný. V duchu si představil prostě vyhlížející dítě
ležící v jeslích ve stáji v Betlémě. Už rozuměl vánoční záhadě: Bůh se stal
jedním z nás, aby nám naší řečí mohl sdělit, že nás miluje, že nás miluje právě
teď a že mu jde o naše dobro.
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.